Національна академія аграрних наук України Науково-методичний і координаційний центр з наукових проблем
розвитку АПК України
UA EN

18.05.2022 13:34:00

Пальне в Україні може здорожчати ще на 20-25%

Нині сільське господарство України – один з найбільших споживачів пального серед усіх галузей національної економіки. Ця галузь використовує понад 25% дизпалива та 5% бензину від загального обсягу. Щорічне споживання дизельного пального в сільському господарстві становить близько 1,3 млн т, а бензину моторного – понад 85 тис. т,

Про це зазначив завідувач відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення Національного наукового центру "Інститут аграрної економіки" НААН Олександр Захарчук.

За його словами, з огляду на те, що 2022 року близько третини посівних площ засіяно не буде, використання палива зменшиться до 900 тис. т дизпалива і 60 тис. т бензинів різних видів октанового числа.

За період весняних робіт сільськогосподарські товаровиробники вже використали 250-270 тис. т дизпалива та 15-20 тис. т бензину.

Понад 85% дизельного пального витрачається на проведення сільськогосподарських робіт, до 15% – на транспортні роботи. На інші види робіт припадає мізерна кількість цього ресурсу.

Споживання автомобільного бензину на транспортних роботах сягнуло 56%, а на сільськогосподарських – 43,1%.

"Український ринок нафтопродуктів значною мірою імпортозалежний, тому роздрібні ціни на ньому залежать від зростання світових цін на нафту та курсу долара", - зауважив Олександр Захарчук.

За результатами досліджень Інституту аграрної економіки, роздрібна ціна на дизельне пальне на 79,3% залежить від світової ціни на нафту та курсу долара, на 20,7% – від інших факторів.

У січні-квітні 2022 року на здорожчання пального вплинули обидва фактори.

"Протягом воєнних дій у березні-квітні 2022 року вартість пального зростала внаслідок макроекономічних – підвищення цін на нафту, зміни курсу національної валюти – та інших чинників, зокрема, подорожчання логістичних перевезень, збільшення витрат дилерів та власних витрат автозаправних станцій. За цей період лише податкове навантаження було дещо зменшено – за рахунок зниження з 20% до 7% податку на додану вартість, а також скасування акцизного збору", - пояснив Олександр Захарчук.

За останній місяць ціна на нафту зросла на 6% і досягла позначки 110‑115 дол. США/барель. Востаннє ціна на нафту перевищувала 100 дол. США у жовтні 2014 року.

Від початку року, за даними Міністерства фінансів України, гривня до долара знецінилася на 7,3% – до 27,28–29,25 грн/дол. США. На чорному ринку курс долара до гривні зріс ще більше – до майже 35 грн/дол. США (+28%). Необхідно зазначити, що пальне купується в гурті в імпорті за валюту, а продається в роздріб у гривнях – це також сприяло зростанню ціни на нього

Окрім того, оскільки акцизні збори на пальне прив’язані до євро, зростає і податкове навантаження на імпортерів, що в свою чергу теж впливає на кінцеву ціну для споживачів.

Варто пам’ятати, що власного виробництва пального в Україні немає, внаслідок завданих російськими військами руйнувань Кременчуцький нафтопереробний завод не зможе запрацювати до кінця року. Нові ж логістичні перевезення бензовозами з Європи – при втраті залізничних поставок з Литви через Білорусь – є більш затратними. До прикладу, нині у Польщі вартість бензину складає – 6,6‑6,8 злотих за 1 літр (близько 48-50 грн/л), а дизельного пального – від 8 злотих за 1 літр (55-60 грн/л) в залежності від воєводства.

"Із огляду на це, за прогнозами науковців Інституту аграрної економіки, в літній період та на час збирання врожаю очікується подальше зростання вартості палива до рівня не нижчого, чим в сусідній державі – тобто на 20-25% від сьогоднішньої ціни в Україні", - підсумував Олександр Захарчук.

Як пише Радіо Свобода, за результатами зустрічі представників уряду з операторами паливного ринку вирішено призупинити державне регулювання цін на паливо. За оцінками уряду, очікувані граничні ціни на дизельне паливо будуть не вище ніж 58 грн за літр, а ціни на бензин – не вище ніж 52 гривні за літр. Рішення уряду має сприяти тому, щоб з кожним тижнем ринок насичувався пальним, а черги зменшувались.